Istoriografie
Istoria este scrisă cu ajutorul izvoarelor istorice. Fără ele ar fi imposibilă relatarea cât mai clară și obiectivă a evenimentelor istorice. Istoriografia și celelalte științe auxiliare ale istoriei contribuie în egală măsură la descrierea unui fenomen istoric, la cauzele și urmările acestuia.

Lactantius despre recenzarea populației dacice din ordinul lui Traian

Lactantius despre recenzarea populației dacice din ordinul lui Traian

El a îndrăznit să procedeze cu romanii și cu supușii lor la fel cum au procedat strămoșii noștri cu cei învinși, conform legilor războiului, deoarece părinții lui au fost supuși recensământului, pe care Traian, după ce i-a învins pe dacii care reluaseră luptele cu încăpățânare, l-a introdus drept pedeapsă. Odinioară, când primise titlul de împărat, […]

Eutropius: abandonarea Daciei de către Imperiul Roman

Eutropius: abandonarea Daciei de către Imperiul Roman

Dacia, pe care Traian o adăugase dincolo de Dunăre Imperiului, a fost pierdută. Grecia, Macedonia, Pontul, Asia au fost devastate de goți. Pannonia a fost pustiită de către sarmați și cvazi. Prvincia Dacia, pe care Traian o făcuse dincolo de Dunăre, a abandonat-o, deoarece întregul Illyricum și Moesia erau devastate și nesperând s-o mai poată […]

Diploma lui Marcus Herennius Polymita: colonizarea Daciei cu veterani

Diploma lui Marcus Herennius Polymita: colonizarea Daciei cu veterani

Diploma din 14 octombrie 109 privitoare la organizarea provinciei Dacia: Împăratul Caesar Nerva Traianus Augustus Germanicus Dacicus [învingătorul germanilor și dacilor], mare pontif, având cea de-a XIII-a putere tribuniciană, salutat de șase ori imperator [general victorios], având cinci consulate, părinte al patriei, călăreților și pedestrașilor care au făcut serviciul militar în cele trei alae și […]

Descrierea provinciei Moesia Inferior de către Ptolemeu

Descrierea provinciei Moesia Inferior de către Ptolemeu

Așezarea Moesiei Inferioare. [Harta a noua a Europei]. Moesia Inferioară se mărginește la apus cu acea parte a râului Ciabrus despre care am vorbit; la miazăzi, cu partea Traciei de peste muntele Haemus de la Ciabrus până la Pont, […] la miazănoapte cu acea parte a fluviului Danubius ce merge de la pomenitul râu Ciabrus […]

Conflictele militare dintre daci și romani

Conflictele militare dintre daci și romani

CUPRINS: Florus – despre dacii în vremea lui Cotiso Frontinus – despre dacii în vremea lui Scorylo Orosius – despre conflictele dintre Decebal și romani Iordanes – despre dacii în timpul lui Diurpaneus Cassius Dio – despre războiul dacilor cu Domițian Cassius Dio – Primul război dacic al lui Traian Cassius Dio – Al doilea […]

Cassius Dio: despre Rholex, Dapyx și Zyraxes

Cassius Dio: despre Rholex, Dapyx și Zyraxes

Aceste întâmplări s-au petrecut în chipul arătat. Dintre ceilalți barbari, unii fugiră într-o pădurice sacră și fură învăluiți de focul pus jur-împrejur, iar alții se adăpostiră într-un anume loc întărit și fură luați prizonieri. Unii se aruncară în Istru, iar alții se împrăștiară prin țară și pieriră. O parte din ei au rămas în viață, […]

Pausanias – despre confruntările dintre Lysimach și Dromichaites

Pausanias – despre confruntările dintre Lysimach și Dromichaites

Atunci Lysimach, dintre vecini, s-a războit mai întâi cu odrisii și apoi a pornit cu armata împotriva lui Dromichaites și a geților. Dar avu de înfruntat niște bărbați foarte pricepuți în războaie și care îl întreceau cu mult prin numărul lor. El însuși ajunse într-o primejdie cât se poate de mare și scăpă cu fuga. […]

Publius Ovidius Naso: limba geților diferă de limba latină

Publius Ovidius Naso: limba geților diferă de limba latină

Ei [geții] vorbesc între ei o limbă pe care o înțeleg; dar eu trebuie să mă înțeleg prin semne. Eu sunt aici barbarul, căci nu sunt înțeles de nimeni: când aud cuvinte latinești, geții râd prostește; cu siguranță că deseori vorbesc rău despre mine pe față; ………………………………………………. căci am învățat să vorbesc limba getică și […]

Istoriile lui Herodot: Zamolxis, sclavul lui Pitagora

Istoriile lui Herodot: Zamolxis, sclavul lui Pitagora

XCV. După câte am aflat de la elenii care locuiesc în Hellespont și în Pont, acest Zamolxis, fiind om [ca toți oamenii], ar fi trăit în robie la Samos ca sclav al lui Pitagora, fiul lui Mnesarhos. Apoi, câștigându-și libertatea, ar fi dobândit avuție multă și, dobândind avere, s-a întors bogat printre ai lui. Cum […]