31 articole despre studiu de caz

România și Primul Război Mondial (clasa a VII-a)

România și Primul Război Mondial (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Anii de neutralitate ai României în Primul Război Mondial Cauzele intrării României în Primul Război Mondial Acțiunile militare întreprinse de România în Primul Război Mondial Efectele Primului Război Mondial asupra României Anii de neutralitate ai României în Primul Război Mondial – la izbucnirea Primului Război Mondial, România era aliată cu Puterile Centrale (din […]

Leonardo da Vinci și Michelangelo Buonarroti (clasa a VI-a)

Leonardo da Vinci și Michelangelo Buonarroti (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Leonardo da Vinci Michelangelo Buonarroti Leonardo da Vinci – s-a născut în 1452, în orașul Vinci din Italia – a fost cel mai de seamă reprezentant al Renașterii – și-a desăvârșit educația în orașul Florența – s-a remarcat în domeniile: pictură, sculptură, arhitectură, inginerie, anatomie ș.a. – spirit creativ, da Vinci a schițat […]

Niccolo Machiavelli (clasa a VI-a)

Niccolo Machiavelli (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine a fost Niccolo Machiavelli? Lucrările lui Niccolo Machiavelli Principalele idei din lucrările lui Machiavelli Cine a fost Niccolo Machiavelli? – a fost unul dintre cei mai de seamă reprezentanți ai Umanismului – s-a născut în anul 1469 în orașul Florența din Italia – a fost filozof, politician, diplomat – a făcut parte […]

Histria (clasa a VIII-a)

Histria (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Întemeierea Histriei Dezvoltarea și decăderea Histriei Întemeierea Histriei – începând cu secolul al VIII-lea î.Hr., grecii au întemeiat mai multe colonii pe țărmul Mării Negre: Histria (sec. VII î.Hr.), Tomis (sec. VII-VI î.Hr.), Callatis (sec. VI î.Hr.) – colonie = așezare întemeiată de un popor pe un teritoriu străin. Colonia era întotdeauna întemeiată […]

Viața în tranșee și frontul de acasă (clasa a VII-a)

Viața în tranșee și frontul de acasă (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Ce sunt tranșeele? Viața soldaților în tranșee Frontul de acasă Ce sunt tranșeele? Tranșeele sunt șanțuri adânci, uneori întărite, care aveau ca scop protejarea soldaților de focul inamic. Tranșeele reprezintă principala caracteristică a Primului Război Mondial, Marele Război fiind unul ”de poziții”. Viața soldaților în tranșee Viața soldaților în tranșee era extrem de […]

Revoluția industrială și războiul. Noul armament și victimele lui (clasa a VII-a)

Revoluția industrială și războiul. Noul armament și victimele lui (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cursa înarmărilor Tipuri de luptă Lupta pe uscat Lupta pe și sub apă Lupta în aer Cursa înarmărilor După războiul franco-prusac din 1870-1871 Marile Puteri au căutat să își îmbunătățească tehnicile militare, ceea ce a dus la o cursă a înarmărilor. Dacă francezii și englezii puteau aduce materii prime din colonii, nu același […]

Europa și spațiile de civilizație extraeuropene (clasa a XI-a)

Europa și spațiile de civilizație extraeuropene (clasa a XI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Colonizarea europenilor Cauzele colonizării Urmările colonizării Decolonizarea și cauzele ei Colonii America Asia Africa Australia Colonizarea europenilor Cauzele colonizării – nevoia de materii prime – căutarea unor noi rute către Asia, în special către India – dorința statelor de a descoperi noi teritorii – dorința Bisericii Catolice de a-i creștina pe băștinași – […]

Lumea Nouă: cunoaștere, misionarism și exploatare (clasa a VI-a)

Lumea Nouă: cunoaștere, misionarism și exploatare (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Lumea nouă Misionarism Exploatarea băștinașilor Lumea nouă – Lumea Nouă = expresie folosită pentru a numi teritoriile nou descoperite și pe locuitorii acestora – europenii au observat că noile populații descoperite erau slab dezvoltate, acestea aflându-se încă în Preistorie – civilizații descoperite: civilizația mayașă (sudul Mexicului, Guatemala și peninsula Yucatan), civilizația incașă (Peru, […]

Cristofor Columb și Fernando Magellan (clasa a VI-a)

Cristofor Columb și Fernando Magellan (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cristofor Columb Fernando Magellan Cristofor Columb – marinar de profesie, Cristofor Columb s-a născut în Genova, Italia – era convins că poate descoperi o nouă rută către India. În acest sens, a căutat finanțare pentru proiectul său, pe care l-a prezentat regelui portughez, Joan al II-lea. După refuzul Portugaliei, Cristofor și-a prezentat proiectul […]

Cultura Sărata-Monteoru (clasa a VIII-a)

Cultura Sărata-Monteoru (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Ce sunt culturile arheologice? Cultura Sărata-Monteoru Ce sunt culturile arheologice? Cultura arheologică este o realitate rezultată din materialul arheologic: case, unelte, vase, arme. Cultura Sărata-Monteoru – este o cultură din epoca bronzului – a existat între mileniile III-II î.Hr. – arie geografică: România (județul Buzău) – formă de organizare: triburi (așezările erau situate […]