68 articole despre proiect didactic

Poporul român – popor romanic (clasa a VIII-a)

Poporul român – popor romanic (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Când s-a format poporul român? Unde s-a format poporul român? Teoria imigraționistă versus teoria continuității Cum s-a format poporul român? Când s-a format poporul român? – procesul de formare a poporului român s-a desfășurat între secolele II-IX Unde s-a format poporul român? – poporul român s-a format la nord și sud de Dunăre […]

Așezarea slavilor la sudul Dunării. Romanitatea orientală (clasa a VIII-a)

Așezarea slavilor la sudul Dunării. Romanitatea orientală (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauzele migrațiilor Asimilarea slavilor de către daco-romani Efectele migrației slavilor Cauzele migrațiilor – cauze naturale: seceta, relieful – cauze militare: conflictele dintre băștinași și migratori (primii fug din calea războaielor, caută un nou teritoriu în care să se adăpostească și devin migratori) – cauze economice: migratorii (sau barbarii) erau atrași de bogăția orașelor […]

Migrații în lumea contemporană (clasa a XI-a)

Migrații în lumea contemporană (clasa a XI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Ce este migrația? Principalele cauze ale migrației Obstacolele procesului de migrație Efectele migrației Ce este migrația? Migrația reprezintă deplasarea unui om sau unui grup de oameni dintr-un teritoriu în altul. Principalele cauze ale migrației – cauze naturale: secetă, erupții vulcanice, inundații etc. – cauze socio-politice: nerespectarea drepturilor și libertăților cetățenești, conflictele interetnice, războaiele […]

Călătoriile vikingilor (opțional clasa a VI-a)

Călătoriile vikingilor (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine au fost vikingii? Călătoriile vikingilor Cine au fost vikingii? – vikingii au fost un popor de navigatori care își avea originile în Scandinavia și în Peninsula Iutlanda – unele popoare europene i-au numit normanzi sau varegi – se ocupau cu agricultura, creșterea animalelor, comerțul – s-au remarcat și în arta războiului Călătoriile […]

Ocupații și statute profesionale (clasa a XI-a)

Ocupații și statute profesionale (clasa a XI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Sectoare economice Principalele ramuri economice Statute profesionale Ocupații Funcția Meseria Profesii Sectoare economice – sectorul primar – obține materia primă – sectorul secundar – produce bunuri; transformă materia primă într-un produs finit – sectorul terțiar – nu produce bunuri; serviciile – sectorul cuaternar – constă în activități intelectuale adesea asociate cu inovația tehnologică […]

Dacia romană. Romanizare. Creștinism (clasa a VIII-a)

Dacia romană. Romanizare. Creștinism (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Dacia romană Romanizarea Creștinismul Dacia romană – Dacia a devenit provincie romană în anul 106 – era condusă de un trimis al împăratului, intitulat legatus Augusti pro praetore – cuprindea Transilvania, Banat, Oltenia și vestul Munteniei – capitala era la Ulpia Traiana Sarmizegetusa – Dacia s-a aflat sub stăpânire romană între anii 106-271 […]

Podul de la Drobeta, Columna lui Traian, Monumentul de la Adamclisi (clasa a VIII-a)

Podul de la Drobeta, Columna lui Traian, Monumentul de la Adamclisi (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Podul de la Drobeta Columna lui Traian Monumentul de la Adamclisi Podul de la Drobeta – a fost construit la cererea împăratului Traian – a fost proiectat de Apollodor din Damasc – construcția podului s-a realizat între anii 103-105 – caracteristici: 1135 metri lungime, 18 metri înălțime, 12 metri lățime – prin construcția […]

Reforma și Contrareforma (clasa a VI-a)

Reforma și Contrareforma (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauzele Reformei religioase Protestantismul Luteranismul Calvinismul Anglicanismul Contrareforma Războaiele religioase Cauzele Reformei religioase – corupția clerului – luxul din Biserica Catolică – vânzarea de indulgențe – marii nobili și orășenii doreau confiscarea averilor mănăstirești Protestantismul Luteranismul – a apărut în 1517 – numele vine de la Martin Luther, cel care a pus bazele […]

Călătorii arabi (opțional clasa a VI-a)

Călătorii arabi (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Căile comerciale arabe Geografii și călătorii arabi Călătoriile lui Ibn Battuta Căile comerciale arabe – arabii stăpâneau vaste teritorii: țărmurile de apus, de sud și de răsărit ale mării Mediterane, țărmurile mării Roșii, golful Persic și coasta nordică a mării Arabiei – arabii erau intermediari în comerțul Europei cu Asia de sud și […]

William Shakespeare (clasa a VI-a)

William Shakespeare (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine a fost William Shakespeare? Operele lui William Shakespeare Cine a fost William Shakespeare? – este cel mai de seamă umanist din Anglia – este considerat cel mai mare scriitor de limbă engleză – s-a născut în 1616, în orașul Stratford-upon-Avon din Anglia – opera sa cuprinde 37 de piese de teatru și […]