49 articole despre lectii gimnaziu

Primele forme de organizare statală (clasa a VIII-a)

Primele forme de organizare statală (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Obștea sătească Cum au apărut primele forme de organizare statală? Autonomii locale din interiorul arcului intracarpatic Autonomii locale la est de Carpați Autonomii locale la sud de Carpați Autonomii locale la sud de Dunăre Obștea sătească – a fost prima formă de comunitate a românilor – avea un teritoriu bine delimitat – în […]

Viața cotidiană: organizarea orașelor, lumea rurală, invențiile și viața casnică, divertismentul, sănătatea oamenilor, cultura (clasa a VII-a)

Viața cotidiană: organizarea orașelor, lumea rurală, invențiile și viața casnică, divertismentul, sănătatea oamenilor, cultura (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Organizarea orașelor Lumea rurală Invențiile și viața casnică Divertismentul Sănătatea oamenilor Cultura Organizarea orașelor – se înmulțesc fabricile, magazinele, restaurantele, cinematografele, parcurile – orașele devin suprapopulate -> apar cartierele muncitorești – categorii sociale: clasa muncitoare (cei mai mulți sunt vechii țărani, care-și schimbă stilul de viață), bancherii și marii industriași Lumea rurală – […]

Surse istorice despre români la sfârșitul mileniului I (clasa a VIII-a)

Surse istorice despre români la sfârșitul mileniului I (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cum erau numiți românii de către străini? Izvoare istorice care îi menționează pe români Cum erau numiți românii de către străini? – vlahi de către germani – valahi de către slavii sudici – volohi de către ruși – blachi / olahi de către unguri Izvoare istorice care îi menționează pe români – sec. […]

Barocul (clasa a VI-a)

Barocul (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Origine Trăsături Reprezentanți Pictură Arhitectură Sculptură Literatură Muzică Origine – data apariției: începutul secolului XVII – locul apariției: spațiul italian – răspândire: Peninsula Italică, Franța, Spania, Portugalia, Europa Centrală și Rusia – termenul baroc vine de la barocco, care în limba portugheză înseamnă perlă cu o formă imperfectă Trăsături – barocul a apărut […]

Poporul român – popor romanic (clasa a VIII-a)

Poporul român – popor romanic (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Când s-a format poporul român? Unde s-a format poporul român? Teoria imigraționistă versus teoria continuității Cum s-a format poporul român? Când s-a format poporul român? – procesul de formare a poporului român s-a desfășurat între secolele II-IX Unde s-a format poporul român? – poporul român s-a format la nord și sud de Dunăre […]

Așezarea slavilor la sudul Dunării. Romanitatea orientală (clasa a VIII-a)

Așezarea slavilor la sudul Dunării. Romanitatea orientală (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauzele migrațiilor Asimilarea slavilor de către daco-romani Efectele migrației slavilor Cauzele migrațiilor – cauze naturale: seceta, relieful – cauze militare: conflictele dintre băștinași și migratori (primii fug din calea războaielor, caută un nou teritoriu în care să se adăpostească și devin migratori) – cauze economice: migratorii (sau barbarii) erau atrași de bogăția orașelor […]

Călătoriile vikingilor (opțional clasa a VI-a)

Călătoriile vikingilor (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine au fost vikingii? Călătoriile vikingilor Cine au fost vikingii? – vikingii au fost un popor de navigatori care își avea originile în Scandinavia și în Peninsula Iutlanda – unele popoare europene i-au numit normanzi sau varegi – se ocupau cu agricultura, creșterea animalelor, comerțul – s-au remarcat și în arta războiului Călătoriile […]

Dacia romană. Romanizare. Creștinism (clasa a VIII-a)

Dacia romană. Romanizare. Creștinism (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Dacia romană Romanizarea Creștinismul Dacia romană – Dacia a devenit provincie romană în anul 106 – era condusă de un trimis al împăratului, intitulat legatus Augusti pro praetore – cuprindea Transilvania, Banat, Oltenia și vestul Munteniei – capitala era la Ulpia Traiana Sarmizegetusa – Dacia s-a aflat sub stăpânire romană între anii 106-271 […]

Podul de la Drobeta, Columna lui Traian, Monumentul de la Adamclisi (clasa a VIII-a)

Podul de la Drobeta, Columna lui Traian, Monumentul de la Adamclisi (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Podul de la Drobeta Columna lui Traian Monumentul de la Adamclisi Podul de la Drobeta – a fost construit la cererea împăratului Traian – a fost proiectat de Apollodor din Damasc – construcția podului s-a realizat între anii 103-105 – caracteristici: 1135 metri lungime, 18 metri înălțime, 12 metri lățime – prin construcția […]

Reforma și Contrareforma (clasa a VI-a)

Reforma și Contrareforma (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauzele Reformei religioase Protestantismul Luteranismul Calvinismul Anglicanismul Contrareforma Războaiele religioase Cauzele Reformei religioase – corupția clerului – luxul din Biserica Catolică – vânzarea de indulgențe – marii nobili și orășenii doreau confiscarea averilor mănăstirești Protestantismul Luteranismul – a apărut în 1517 – numele vine de la Martin Luther, cel care a pus bazele […]