32 articole despre istorie universala

Renașterea: geneza spiritului modern, umanismul (clasa a VI-a)

Renașterea: geneza spiritului modern, umanismul (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Renașterea Reprezentanți Umanismul Reprezentanți Umanismul în spațiul românesc Renașterea – este un curent cultural care presupune înflorirea artelor și științelor prin trezirea interesului pentru cultura antică – locul apariției: spațiul italian – cauzele apariției: dezvoltarea economică a orașelor italiene, redescoperirea unor texte și a valorilor Antichității, mecenatul (artiștii erau sprijiniți financiar de către […]

Viața în tranșee și frontul de acasă (clasa a VII-a)

Viața în tranșee și frontul de acasă (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Ce sunt tranșeele? Viața soldaților în tranșee Frontul de acasă Ce sunt tranșeele? Tranșeele sunt șanțuri adânci, uneori întărite, care aveau ca scop protejarea soldaților de focul inamic. Tranșeele reprezintă principala caracteristică a Primului Război Mondial, Marele Război fiind unul ”de poziții”. Viața soldaților în tranșee Viața soldaților în tranșee era extrem de […]

Descoperirile geografice din antichitate: romanii (opțional clasa a VI-a)

Descoperirile geografice din antichitate: romanii (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine au fost romanii? Orașele romane Expansiunea Romei Cine au fost romanii? – civilizația romană s-a format în Peninsula Italică – triburi care locuiau în peninsulă: liguri, veneți, etrusci, latini, umbrieni, sabini, samniți, iapygi – ocupații: agricultură, comerț, creșterea animalelor Orașele romane – cel mai vestit oraș roman a fost Roma, care, la […]

Revoluția industrială și războiul. Noul armament și victimele lui (clasa a VII-a)

Revoluția industrială și războiul. Noul armament și victimele lui (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cursa înarmărilor Tipuri de luptă Lupta pe uscat Lupta pe și sub apă Lupta în aer Cursa înarmărilor După războiul franco-prusac din 1870-1871 Marile Puteri au căutat să își îmbunătățească tehnicile militare, ceea ce a dus la o cursă a înarmărilor. Dacă francezii și englezii puteau aduce materii prime din colonii, nu același […]

Monarhia egipteană (clasa a IX-a)

Monarhia egipteană (clasa a IX-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Periodizarea istoriei antice a Egiptului Regatul Vechi Regatul Mijlociu Regatul Nou Periodizarea istoriei antice a Egiptului În jurul anului 3200 î.Hr. Egiptul este unificat în timpul domniei lui Narmer, care stabilește capitala la Memphis. Noul stat era împărțit în 38 de nome. Egiptenii erau împărțiți în stăpâni de sclavi (preoți, aristocrați, scribi), sclavi […]

Europa și spațiile de civilizație extraeuropene (clasa a XI-a)

Europa și spațiile de civilizație extraeuropene (clasa a XI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Colonizarea europenilor Cauzele colonizării Urmările colonizării Decolonizarea și cauzele ei Colonii America Asia Africa Australia Colonizarea europenilor Cauzele colonizării – nevoia de materii prime – căutarea unor noi rute către Asia, în special către India – dorința statelor de a descoperi noi teritorii – dorința Bisericii Catolice de a-i creștina pe băștinași – […]

Lumea Nouă: cunoaștere, misionarism și exploatare (clasa a VI-a)

Lumea Nouă: cunoaștere, misionarism și exploatare (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Lumea nouă Misionarism Exploatarea băștinașilor Lumea nouă – Lumea Nouă = expresie folosită pentru a numi teritoriile nou descoperite și pe locuitorii acestora – europenii au observat că noile populații descoperite erau slab dezvoltate, acestea aflându-se încă în Preistorie – civilizații descoperite: civilizația mayașă (sudul Mexicului, Guatemala și peninsula Yucatan), civilizația incașă (Peru, […]

Cristofor Columb și Fernando Magellan (clasa a VI-a)

Cristofor Columb și Fernando Magellan (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cristofor Columb Fernando Magellan Cristofor Columb – marinar de profesie, Cristofor Columb s-a născut în Genova, Italia – era convins că poate descoperi o nouă rută către India. În acest sens, a căutat finanțare pentru proiectul său, pe care l-a prezentat regelui portughez, Joan al II-lea. După refuzul Portugaliei, Cristofor și-a prezentat proiectul […]

Primul Război Mondial. Evoluția alianțelor. Fronturile de luptă (clasa a VII-a)

Primul Război Mondial. Evoluția alianțelor. Fronturile de luptă (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauze Pretext Alianțe militare Puterile Centrale Antanta Bătălii Frontul de Vest Frontul de Est Arme Urmări Cauze – dominația asupra întregii lumi: coloniile – mișcările naționaliste din Balcani – dorința francezilor de a recupera Alsacia și Lorena de la germani – cursa înarmărilor Pretext – asasinarea prințului moștenitor al Austro-Ungariei, Franz Ferdinand și […]

Descoperirile geografice din antichitate: grecii (opțional clasa a VI-a)

Descoperirile geografice din antichitate: grecii (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine au fost grecii? Orașele grecești Colonii grecești Cine au fost grecii? – în mileniul II î.Hr. grecii s-au stabilit în sudul Peninsulei Balcanice (Elada – Grecia de azi), pe țărmul vestic al Asiei Mici (Turcia de azi) și în insulele din Marea Egee – se ocupau cu agricultura, creșterea animalelor și negoțul […]