48 articole despre istorie gimnaziu

Viața în tranșee și frontul de acasă (clasa a VII-a)

Viața în tranșee și frontul de acasă (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Ce sunt tranșeele? Viața soldaților în tranșee Frontul de acasă Ce sunt tranșeele? Tranșeele sunt șanțuri adânci, uneori întărite, care aveau ca scop protejarea soldaților de focul inamic. Tranșeele reprezintă principala caracteristică a Primului Război Mondial, Marele Război fiind unul ”de poziții”. Viața soldaților în tranșee Viața soldaților în tranșee era extrem de […]

Descoperirile geografice din antichitate: romanii (opțional clasa a VI-a)

Descoperirile geografice din antichitate: romanii (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine au fost romanii? Orașele romane Expansiunea Romei Cine au fost romanii? – civilizația romană s-a format în Peninsula Italică – triburi care locuiau în peninsulă: liguri, veneți, etrusci, latini, umbrieni, sabini, samniți, iapygi – ocupații: agricultură, comerț, creșterea animalelor Orașele romane – cel mai vestit oraș roman a fost Roma, care, la […]

Izvoare istorice despre geto-daci: Herodot, Strabon, Cassius Dio (clasa a VIII-a)

Izvoare istorice despre geto-daci: Herodot, Strabon, Cassius Dio (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine au fost geto-dacii? Geto-dacii în izvoarele antice Herodot Strabon Cassius Dio Cine au fost geto-dacii? – geto-dacii fac parte din ramura nordică a tracilor, un popor de origine indo-europeană – geții și dacii reprezintă un singur popor, deoarece vorbesc aceeași limbă, fiind menționați în izvoare cu denumiri diferite de către greci și […]

Revoluția industrială și războiul. Noul armament și victimele lui (clasa a VII-a)

Revoluția industrială și războiul. Noul armament și victimele lui (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cursa înarmărilor Tipuri de luptă Lupta pe uscat Lupta pe și sub apă Lupta în aer Cursa înarmărilor După războiul franco-prusac din 1870-1871 Marile Puteri au căutat să își îmbunătățească tehnicile militare, ceea ce a dus la o cursă a înarmărilor. Dacă francezii și englezii puteau aduce materii prime din colonii, nu același […]

Lumea Nouă: cunoaștere, misionarism și exploatare (clasa a VI-a)

Lumea Nouă: cunoaștere, misionarism și exploatare (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Lumea nouă Misionarism Exploatarea băștinașilor Lumea nouă – Lumea Nouă = expresie folosită pentru a numi teritoriile nou descoperite și pe locuitorii acestora – europenii au observat că noile populații descoperite erau slab dezvoltate, acestea aflându-se încă în Preistorie – civilizații descoperite: civilizația mayașă (sudul Mexicului, Guatemala și peninsula Yucatan), civilizația incașă (Peru, […]

Cristofor Columb și Fernando Magellan (clasa a VI-a)

Cristofor Columb și Fernando Magellan (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cristofor Columb Fernando Magellan Cristofor Columb – marinar de profesie, Cristofor Columb s-a născut în Genova, Italia – era convins că poate descoperi o nouă rută către India. În acest sens, a căutat finanțare pentru proiectul său, pe care l-a prezentat regelui portughez, Joan al II-lea. După refuzul Portugaliei, Cristofor și-a prezentat proiectul […]

Cultura Sărata-Monteoru (clasa a VIII-a)

Cultura Sărata-Monteoru (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Ce sunt culturile arheologice? Cultura Sărata-Monteoru Ce sunt culturile arheologice? Cultura arheologică este o realitate rezultată din materialul arheologic: case, unelte, vase, arme. Cultura Sărata-Monteoru – este o cultură din epoca bronzului – a existat între mileniile III-II î.Hr. – arie geografică: România (județul Buzău) – formă de organizare: triburi (așezările erau situate […]

Culturile Cucuteni și Hamangia (clasa a VIII-a)

Culturile Cucuteni și Hamangia (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Ce sunt culturile arheologice? Cultura Cucuteni Cultura Hamangia Ce sunt culturile arheologice? Cultura arheologică este o realitate rezultată din materialul arheologic: case, unelte, vase, arme. Cultura Cucuteni (sau Cucuteni-Tripoli) – este o cultură neolitică – a existat între mileniile VI-IV î.Hr. – arie geografică: România (Moldova, nord-estul Munteniei), Republica Moldova, Ucraina – formă […]

Primul Război Mondial. Evoluția alianțelor. Fronturile de luptă (clasa a VII-a)

Primul Război Mondial. Evoluția alianțelor. Fronturile de luptă (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauze Pretext Alianțe militare Puterile Centrale Antanta Bătălii Frontul de Vest Frontul de Est Arme Urmări Cauze – dominația asupra întregii lumi: coloniile – mișcările naționaliste din Balcani – dorința francezilor de a recupera Alsacia și Lorena de la germani – cursa înarmărilor Pretext – asasinarea prințului moștenitor al Austro-Ungariei, Franz Ferdinand și […]

Epoca metalelor (clasa a VIII-a)

Epoca metalelor (clasa a VIII-a)

Eneoliticul reprezintă perioada de tranziție către epoca metalelor. În ultima parte a epocii de piatră, oamenii încep să folosească unelte din aramă (cupru). SCHIȚA LECȚIEI: Periodizare Context Caracteristicile epocii metalelor Periodizare Epoca metalelor se împarte în: a) Epoca bronzului b) Epoca fierului, în care distingem: – Hallstatt – La Tène Context – acum are loc […]