48 articole despre istorie gimnaziu

Viața cotidiană: organizarea orașelor, lumea rurală, invențiile și viața casnică, divertismentul, sănătatea oamenilor, cultura (clasa a VII-a)

Viața cotidiană: organizarea orașelor, lumea rurală, invențiile și viața casnică, divertismentul, sănătatea oamenilor, cultura (clasa a VII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Organizarea orașelor Lumea rurală Invențiile și viața casnică Divertismentul Sănătatea oamenilor Cultura Organizarea orașelor – se înmulțesc fabricile, magazinele, restaurantele, cinematografele, parcurile – orașele devin suprapopulate -> apar cartierele muncitorești – categorii sociale: clasa muncitoare (cei mai mulți sunt vechii țărani, care-și schimbă stilul de viață), bancherii și marii industriași Lumea rurală – […]

Surse istorice despre români la sfârșitul mileniului I (clasa a VIII-a)

Surse istorice despre români la sfârșitul mileniului I (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cum erau numiți românii de către străini? Izvoare istorice care îi menționează pe români Cum erau numiți românii de către străini? – vlahi de către germani – valahi de către slavii sudici – volohi de către ruși – blachi / olahi de către unguri Izvoare istorice care îi menționează pe români – sec. […]

Barocul (clasa a VI-a)

Barocul (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Origine Trăsături Reprezentanți Pictură Arhitectură Sculptură Literatură Muzică Origine – data apariției: începutul secolului XVII – locul apariției: spațiul italian – răspândire: Peninsula Italică, Franța, Spania, Portugalia, Europa Centrală și Rusia – termenul baroc vine de la barocco, care în limba portugheză înseamnă perlă cu o formă imperfectă Trăsături – barocul a apărut […]

Poporul român – popor romanic (clasa a VIII-a)

Poporul român – popor romanic (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Când s-a format poporul român? Unde s-a format poporul român? Teoria imigraționistă versus teoria continuității Cum s-a format poporul român? Când s-a format poporul român? – procesul de formare a poporului român s-a desfășurat între secolele II-IX Unde s-a format poporul român? – poporul român s-a format la nord și sud de Dunăre […]

Așezarea slavilor la sudul Dunării. Romanitatea orientală (clasa a VIII-a)

Așezarea slavilor la sudul Dunării. Romanitatea orientală (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauzele migrațiilor Asimilarea slavilor de către daco-romani Efectele migrației slavilor Cauzele migrațiilor – cauze naturale: seceta, relieful – cauze militare: conflictele dintre băștinași și migratori (primii fug din calea războaielor, caută un nou teritoriu în care să se adăpostească și devin migratori) – cauze economice: migratorii (sau barbarii) erau atrași de bogăția orașelor […]

Călătoriile vikingilor (opțional clasa a VI-a)

Călătoriile vikingilor (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cine au fost vikingii? Călătoriile vikingilor Cine au fost vikingii? – vikingii au fost un popor de navigatori care își avea originile în Scandinavia și în Peninsula Iutlanda – unele popoare europene i-au numit normanzi sau varegi – se ocupau cu agricultura, creșterea animalelor, comerțul – s-au remarcat și în arta războiului Călătoriile […]

Dacia romană. Romanizare. Creștinism (clasa a VIII-a)

Dacia romană. Romanizare. Creștinism (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Dacia romană Romanizarea Creștinismul Dacia romană – Dacia a devenit provincie romană în anul 106 – era condusă de un trimis al împăratului, intitulat legatus Augusti pro praetore – cuprindea Transilvania, Banat, Oltenia și vestul Munteniei – capitala era la Ulpia Traiana Sarmizegetusa – Dacia s-a aflat sub stăpânire romană între anii 106-271 […]

Podul de la Drobeta, Columna lui Traian, Monumentul de la Adamclisi (clasa a VIII-a)

Podul de la Drobeta, Columna lui Traian, Monumentul de la Adamclisi (clasa a VIII-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Podul de la Drobeta Columna lui Traian Monumentul de la Adamclisi Podul de la Drobeta – a fost construit la cererea împăratului Traian – a fost proiectat de Apollodor din Damasc – construcția podului s-a realizat între anii 103-105 – caracteristici: 1135 metri lungime, 18 metri înălțime, 12 metri lățime – prin construcția […]

Reforma și Contrareforma (clasa a VI-a)

Reforma și Contrareforma (clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Cauzele Reformei religioase Protestantismul Luteranismul Calvinismul Anglicanismul Contrareforma Războaiele religioase Cauzele Reformei religioase – corupția clerului – luxul din Biserica Catolică – vânzarea de indulgențe – marii nobili și orășenii doreau confiscarea averilor mănăstirești Protestantismul Luteranismul – a apărut în 1517 – numele vine de la Martin Luther, cel care a pus bazele […]

Călătorii arabi (opțional clasa a VI-a)

Călătorii arabi (opțional clasa a VI-a)

SCHIȚA LECȚIEI: Căile comerciale arabe Geografii și călătorii arabi Călătoriile lui Ibn Battuta Căile comerciale arabe – arabii stăpâneau vaste teritorii: țărmurile de apus, de sud și de răsărit ale mării Mediterane, țărmurile mării Roșii, golful Persic și coasta nordică a mării Arabiei – arabii erau intermediari în comerțul Europei cu Asia de sud și […]